עבודה זרה –3

מי ברא את העולם ולשם מה

 דע את הבורא, את עצמך ואת ההבדל

 

© 2018 by Rabbi Zvi Aviner

Noahidesevencommandments.com
Genesis_and_seven_laws_of_Noah.com

 

 

בלימודנו על עבודה זרה אנו מתמקדים במצווה הראשונה בעשרת הדברות האומרת

אנכי

הויה אלוקיך

אשר הוצאתיך מארץ מצרים

נתחיל בשורה השניה בשמות הקדושים ונשאל

מי ברא את העולם ולשם מה?  1

 

נניח לשם הדיון שמשה רבנו קם ומופיע בצומת רחובות במהנטן. הוא לבוש בבגדי זמנו וזקן ארוך מעטר את פניו.  לעוברים ושבים הוא נראה כליצן. בעדינות הוא שואל אותם : “אדוני, גבירתי, האם אתם מכירים את התנך? ” הם מחיכים  ועונים: “בודאי!” ואז הוא שואל : “אם כן, תגידו לי: מי ברא את  העולם  ולשם מה?” 0

יש שמתעלמים וממשיכים בדרכם.  אך יש שמחיכים ועונים לו (באנגלית) : “הרי  כתוב בראשית ברא גוד את השמים ואת הארץ! 0

                אם כן, לשם מה?” משה ממשיך ושואל 0

עתה הם מציעים תשובות שונות: העולם נברא לשם אנשים טובים, או לשם ישראל, או לשם המשיח, וכדומה. אך משה מניע ראשו בשלילה ואומר “אני מחפש תשובה בפסוק  עצמו!” 0

    דמעה יורדת  מעינו של משה. המסר החשוב ביותר של ספרו, מי ברא אתהעולם ולשם מה, נעלם ונמחק מהאנושות!

 משה מאוכזב וכואב משום שבפסוק א בבראשית הוא  כותב: “בראשית ברא אלוקים את השמים והארץ” כאשר  התואר אלוקים  משמעותו “מידן הדין” כפי שרש”י כותב בפתיחה לעשרת הדברות “אין אלוקים בכל מקום אלא מידת הדין” 0

א”כ העולם נברא לפי משה על ידי מידת הדין על מנת לעמוד בדין.

כלומר הבורא הכל יכול שמהותו מעל תפיסתנו ושום שם לא יכול לתאר אותו או להכילו, בחר לברא את העולם כשהוא  יושב על כסא דין. במלים אחרות: לבורא יש אין סוף מידות וכיווים,  והוא מתגלה לנו בהזדמניות שונות בשמות ותארים שונים לשם צורך הענין.  הוא כביכול לובש כובעים שונים בהתאם לעניין.  ובזמן הבריאה, התורה מספרת לנו, הוא בחר להופיע כשופט כל יכול , הבורא את העולם לעמוד במשפט.  0

 נשים לב שהמלה אלוהים מתיחסת לשופט כלשהוא, אפילו שופם בשר ודם. כפי שנאמר בספר שמות ” אלוהים לא תקלל ונשיא בעמך לא תאור” (שמות כב כז)  שבו אלוהים מקביל לנשיא.

כיצד יכל העולם, הטבע, לעמוד במשפט?   האם יש לו בחירתחפשית או תודעה כלשהיא? 0

  התושובה היא שאכן כל דבר  בעולם עומד בדין, אפילו חפץ דומם. אפילו כוכבי לכת וגלקסיות רחוקות  וחורים שחורים ולבנים. אנו בני האדם לא תמיד נדע את טיב המשפט הזה שבין הטבע לבוראו, אבל אנו יכולים  לשער למשל שהעולם  חייב לעמוד בחוקי הטבע שקבע לו בוראו. סטיה קלה ביותר למשל במשקל האטום או האלקטרון  תביא חורבן על העולם ותגרום אולי לעולם חדש. במובן זה לפחות העולם אכן עומד בדין

מדוע בחר הבורא לברא את העולם לעמוד בדין?  מדוע לא להשפיע על העולם שפע טוב בחסד ללא משפט? הקבלה עונה על כך באמרה שהבורא בחר להטיב לברואיו כשכר ולא כצדקה. אך  גם עובדה זאת עצמה  היא חסד.

היוצא מכאן הוא שחיינו הם שרשרת בלתי פוסקת של מבחנים ומשפטים. לעולם, כל עוד אנו נושמים וחיים, נעמוד במשפט. לשם כך הרי נבראנו.  השאלה היא מהו המשפט? על מה אנוונשפטים? משה עונה על כך מייד בפרק א

 תולדה  חשובה של הרעיון שאנו עולמדים במשפט הוא  שאין  אנו לבד בעולם,  מישהוא מסתכל בנו,  בוחן אותנו ואת התנהגותנו ורשם אותם  בספרו.

 

ראש השנה מוכיחה את האמור לעיל, והיא כולה בנויה על הרעיון שהעולם נברא על מנת לעמוד בדין.  שכן ביום זה אנו אומרים “היום הרת עולם, היום יעמיד במשפט כל יצורי עולמים. …” 0

 

      דרכי האלוקים

 

מפרק  ראשון בבראשית  אנו יכולים ללמוד את דרכי האלוקים שכן הוא מתואר  כבורא ומנהיג הטבע.

 

 1: האלוקים שופט כל יום ויום

בסוף כל יום ויום (מלבד היום השלישי) אלוקים בחן את היום שעבר וראה “כי טוב”.  משמע שאם ראה שהיום אינו טוב הוא לא נתן לו להמשיך. הנה לנו הוכחה שאלוקים הוא שופט.

 

  2 : אלוקים  שופט בצדק מחלט

מידת  הדין בהגדרתה שופטת בצדק מחלט ללא סטיה וללא שיקולים אחרים.  אלוקים הוא דיין אמת, שחותמו אמת.

 

    3: אלוקים שופט מידה כנגד מידה

אנו רואים זאת בטבע.  הזאב טורף כבש, אך האריה עצמו  יפגע על יד עץ נופל וגופתו תאכל על ידי יצורים אחרים.  חיה אחת גורמת  כאב לאחרת, אך היא עצמה  תסבול כאב.  אין בריחה מהמעגל הזה של מידה כנגד מידה.  ואנו בני האדם מצויים במעגל הזה

 לפני שנים  חזיתי עם ילדי סרט המראה את פלאי הטבע. המצלמה  התמקדה בנחש ירוק שהתעורר  ויצא למסע של ארוחת בוקר.  המצלמה עקבה  אחריו כשהוא תופס בשלווה צפרדעים אחת אחר השניה.  רעבנו  היה גדול כי  הוא לא הפסיק מסעו למרות שכבר  בלע מספר רב של צפרדעים.  עקנו אחריו  בתדהמה כי אפשר היה לראות את דמות הצפרדעים שהתפתלו בתוך מעיו.   והנה הנחש עבר ליד צפרדע ענקית שכאילו חיכתה לו בדומיה. עפעף מעיניה לא  זז וכאילו היתה פסל דומר. הנחש שלא חש בה עבר לידה ללא חשש אך היא בתנועה אחת זריזה לעין ערוך חתכה את ראשו ובלעה אותו מיד, על הצפרעים שבמעיו.  למראה הזה קפצנו כולנו בצהלה: יש אלוקים ! מידה כנגד מידה!ה0 מ

  נשים לב שמשפט אלוקים חל גם על אלו שאוכלים ירקות בלבד. מי יכול לשפוט ערך חיי ירקות לעומת חיי חיה? 0

 

   4משפט אלוקים הוא קשה

אלוקים   שולט בעולם ושופטו ביד ברזל .  כלומר ללא רחמים וללא חסד.  הללו הם תולדות של מידה אחרת של הבורא שעליה נלמד  בקרוב.  הדין ” שן תחת שן עין תות עין” נכתב “באצבע  אלוקים” (שמות לב טו)  והוא משקף את הצדק המחלט

יש  צורך במידה אחרת שתשנה את הדין של אלוקים.  רק מידת חסד יכולה לעשות זאת, כפי שקובעת התורה שבעל פה

 

  • 5 אלוקים ברא את ששת הימים  כדיקטטור

לפני בריאת האדם אלוקים ברא את העולם על ידי פקודות, ללא עוררין.  הוא צווה ומאמרו התקיים ללא דיון וללא הסכמה מצד מישהוא

 רק לפני בריאת  האדם שינה האלוקים את אורח שליטתו   ובמקום לתת פקודה “יהי אדם” הוא שינה את הטון ואמר בלשון רבים “נעשה אדם.” כלומר ירד משלטון דיקטטור ושלט כמלך הנמלך ביועציו

 

   6  אלוקים כבנאי

במשך ששת הימים אלוקים ברא את העולם  כבנאי של בנין בן שש קומות. בכל יום בסופו בא הבנאי  לבדוק את הקומה האחרונה שבנה. אם היא טובה או לא בעיניו.  (ביום שני לא בדק כלל אך ביום השלישי בדק פעמיים.) אם הקומה נראתה טוב בעיניו החליט להשאירה ולבנות קומה נוספת מעליה. אם הקומה לא נראתה טוב בעיניו החליט לחסלה ולבנות קומה חדשה תחתיה.  יש לזכור שמידת הדין פועלת לפי הצדק המחלט ללא רחמים   בסופו של יום השישי בודק הבנאי את כל הבניין.

 

7 אלוקים ברא  בחכמה

 זאת אנו רואים מהטבע.  הקבלה לומדת זאת מהפסוק בראשית ברא שאפשר לקרותה כ”בראש ברא” כלומר בחכמה שבראש.  

  

 8  אלוקים הוא מדויק

משפטו של אלוקים הוא מדויק. שום פרט לא נשכח או מוזנח. העולם שברא הוא מדויק. אם מטען האלקטרון ישתנה מעט נקגל עולם אחר

.

 9  אלוקים מפרנס הכל

אלוקים  דואג לכל ומפרנס לכל ומכין מזון לכל בריותיו אשר ברא. הוא המעניק לכל יצור את הכשרון והיכולת לשרוד בהצלחה בכולמו. כך העניק לצמחים של היום השלישי את היכולת לעשות פוטוסיתיזה, ולדגים של היום החמישי סנפירים לשוט במים, ולעופות כנפיים ולתנינים שניים ומלתעות חזקות. הוא שנתן  לבהמה של יום שישי יכולת  לעכל צמחים, ולחיות הכח לטרוף בהמות, ולנחשים  מלתעות ולאדם  מח  חכם ליצר טכלנולוגיה ולשרוד

 

10 אלוקים בלב העולם

היכן שוכן האלוקים? בשמים  ממעל או בארץ מתחת?  הפרק ‘ א  מוופיע שמו 32 פעם בששת הימים.   היות ו 32 בם לב, מתקבל שאלוקים נמצא בלבו של העולם . ידוע  שהגימטריה  של שמו   הוא 88,  כזו  של המלה ‘הטבע’.  בקבלה נקרא  אלוקים כ”ממלא את כל העולם”. 0

 

  11  משפטו של אלוקים שווה  לכל  וחודר לכל

 נאמר :”ורוח אלוקים מרחפת על המים” כלומר כסאו, כס המשפט, מרחף על המים. לכן אנו מקבלים את מלכותו בראש השנה על מים.  הוא משתמש במים להוצאת דין כמו במבול. משפטו שווה לכל כמו משטח של מים, ללא משא פנים. משפטו חודר לכל כמו מים,

 

12 אלוקים שוקל עבירות ומצוות במאזניים

אלוקים שופט אותנו על פי סה”כ  של העבירות כנגד המצוווות שעשינו למעשה. משבות הלס והכונות אינן מועלות על המאזניים.

 

13    צדיקים  ורשעים

אלוקים לא שופט אותנו  לפי האופי. הוא לא שונא או אוהב אותנו אלא דן אותנו לפי המאזן.  אם נצא  זכאים במשפטו אנו צדיקים,  ואם נפסיד משפטו אנו רשעים.

 

לאחר שהגדרנו את משפטו, הבה ונלמד על מעשיו מתוך ששת ימי הבריאה

 

 

***

Select the best answer

Questions posted by Rabbi Z Aviner:

(1) The world e was created by (a) the Attribute of Judgment (b) by ELoHiM (c) by the All Mighty JUIDGE (d) all the above

(2) The title ELoHiM means (a) Merciful (b) King (c) JUDGE (d) Compassionate

(3) ELoHiM is (a) unkind (b) aloof (c) harsh judge (d) acts in vengeance

(4) ELoHiM judges by (a) absolute mercy (b) vengeance (c) without justice (d) measure for measure

(5) The lion kills the lamb because (a) ELoKiM does not like the lamb (b) the lion prevails forever (c) the lion would be eaten too (d) the lion is powerful and godly

(6) The world was created for (a) the messiah (b) for Israel (c) for the prophets (d) for judgment

(7) By stating that “the spirit of ELoHiM hovers over waters” the Torah infers that (a) his judgment is even to all, like water’s surface (b) his judgment penetrates everything like water (c) he uses water to execute His punishment, like in Noah’s Flood (d) all the above

(8) The New Year Holiday, Rosh Hashanah, is a day of (a) getting drunk (b) partying (c) kissing your neighbor’s wives (d) universal judgment

(9) ELoKiM is (a) precise (b) just (c) truthful (d) all the above

(10)ELoKiM sits (a) above Nature (b) under the earth (c) inside our hearts only (d) at the core, or the ‘heart’ of CREATION

 

***

Read also: “Genesis Vs. Science, Can They Match?” By Zvi Aviner, at www.smashwords.com

END OF IDOLATRY-3