יום  כיפור

 

 

שפת אמת

הרב צבי אבינר

מהי שבת שבתון

תרמא

מכאן תוספת מחול על הקודש.

לפי זה שבת שבתון היא שבת קטנה שהיא המשכה של השבת –של יום כיפור שהוא שבת עליונה – אל תוך ערב יוכ״פ כמו המשכת השבת ליום שישי.  אך מכאן היינו צריכים לצום בערב החג – לא רק כמה דקות לפני כל נדרי אלא במשך כל היום.

אלא שהרב מורה שצום יוה״כ הוא משום שהוא מעין עולם הבא שאין בו אכילה ושתיה,  אך יש בו שמחה עקב הכפרה והסליחה. מלבד שמחת יום טוב.  אנו ממשיכים את השמחה לערב החג ומכאן האכילה   והשתיה.  וכך כתב גם רבנו יונה

תרמה

לוחות שניות נתנו יחד עם יום כיפור כאשר ירד משה ביום החמישי בשבוע והודיע לעם סלחתי.  ואין זה מקרי שמתן תורה משולבת עם הכפרה שכן התור היא מים המטהרים.

לוחות ראשונות הן בבח׳ מים מקדשים , כמו בנטילת ידים, והשניות מטהרות.  וזה לטהר אתכם מכל גילוליכם.

תרמז

….וכן בעלי תשובה הקבה זורק עליהם מים עליונים – והיא הארת עולם הבא שמתגלה  ביוה״כ.

המי ברכה הם מהבינה למטה עד המלכות

התשובה מביאה לסליחה מהבינה שהיא בכתר. יו ם כיפור גבוה משבת לפי הזוהר והוא שבת עליונה על כל השבתות של השנה.  לפי זה שבת שבתון היא – הפירוש החדש הוא שהיא, יוכ״פ, משובחת מכל השבתות

תרנב

מערב עד ערב – מכאן תוספת מחול אל הקודש, כי יום הכיפורים הוא מעין עולם הבא והוא יום מיוחד מכל ימות השנה …שמאיר בו הארה מהעולם העליון.

העולם העליון לפי הזוהר היא הבינה. כאשר בית הדין פוסק כפרה וסליחה, אזי הבינה שמחה ושולחת הוראה למלכות להתייחס בהתאם לאדם הנידון

הזוהר מרחיב על השמחה הגדולה שבשמים בעת הסליחה

תרנג

נתן לפניו חכמה בינה ודעת ושמחה

הוא ר״ה ויוכ״פ.  וסוכות, שניתן לבני ישראל

כי ר״ה הוא בבח׳׳ חכמה, ואינה מלאכה (תקיעת שופר)

והיא בבח׳ יראה.  וסור מרע הוא בבח׳ בינה והוא יום כיפור

וזוכין לבינה כי יש נ׳ שערי בינה וביוה״כ נפתח  השער הנ׳ והיא שבת העליונה מכל שבתות השנה

ובזוהר הק׳ ויקהל איתא כי רוח העליון היורד בשבת נתנה כעונג שבת…

בפ׳ ויקהל כתוב שביום המחרת למתן תורה -יום השישי – הקהיל משה את כל ישראל שבאו מאליהם, ויצר את הקהילה ואת כנסת ישראל לפי אונקלוס

וכן דיבר על לט מלאכות ותוספת השבת לשישי (שהם מלקות בלבד) והקמת המשכן כלומר שבעה נושאים

4

יום כיפור =יום חמישי ירד עם הלוחות

יום המחרת=יום שישי, הקהיל את כנסת ישראל

דיבר על מצוות היום

1 יום כפור

2 תוספת יום כיפור

3  מתן תורה

 4  ערב שבת = תוספת משבת לחול

5  לט מלאכות

6    משכן

 7 כנסת ישראל

יש ירידה מיום הכפורים

למתן תורה

לכנסת ישראל

לשבת

למשכן

וכשאנו חוזרים בתשובה  במשכן אנו עולים למעלת הבינה שהיא יום כיפור

אנו עולים  בשלבים הללו מלמטה למעלה

1 בית דין של מעלה

 עצמיות            אנוכי

 מידות          ה׳….. אלוקיך

מלכות         הוצאתיך מארץ מצרים

2

אנוכי      כתר  חכמה

                    בינה

                    דעת

        ה׳                   אלוקיך

        הוצאתיך   מארץ  מצרים

בינה  היא המידה הסולחת ומשפיעה טוב לכל העולמות

 

 

 

3

ויקהל משה………….קהילה, באו מעצמם

את כל עדת בנ״י……כנסת ישראל (אונקלוס)

ששת ימים תעשה מלאכה

וביום השביעי שבת שבתון

5

שבת שבתון – תוספת לשישי

  • שבת עליונה, יום כיפור