שפת אמת תולדות

הרב צבי אבינר

מספירת החסד שבפרשת חיי שרה עובר הרב ללמדנו על ספירת יעקב -ישראל-תפארת

״אלה תולדות השמים והארץ בהבראם (אותיות אברהם)

ביום עשות יהו״ה אלוקים ארץ ושמים״

הפסוק מתאר ״בריאה שניה״ –

יהו״ה………..אלוקים….א-ב-ג-ד—ה—ו—/שבת

וממנה יצאו עשרת הספירות לפי ספר יצירה

………..חכמה…….

………..בינה………

……….דעת………

יהו״ה………..אלוקים….א-ב-ג-ד-ה-ו—/שבת

חסד…………גבורה

אברהם……..יצחק

………..יעקב………

………ישראל…….

..נצח…………הוד

…….מלכות…….

זעיר אנפין הוא חלק הספירות מחסד -אברהם ולמטה עד למלכות

תרלד

אברהם הוליד את יצחק – ואיתא בספרים כי יראה הבאה מכח אהבה  היא יראה של אמת…כי זו היראה שבאה מכוח אהבה היא מבוררת בלי תערובת שקר. ופ׳ יראה כנ״ל הוא שיהיה יראה לאדם גן ינתק מדביקות אהבתו להשם והיא אהבת אמת.

 

 

אברהם -חסד אברהם ואהבתו לקב״ה –  הביאו את   יצחק ליראת ה׳ – גבורה  –   כלומר יראת האוהב.

בדומה לכך,  ספירת הגבורה היא מעין תולדה של ספירת החסד. עולם בתוך עולם, היכל בתוך היכל.

תרלז

ויאהב יצחק את עשיו כי ציד בפיו – הכתוב נותן טעם כי לא הייתה אהבה אמיתית רק תלויה בדבר, ולכן בטל דבר בטלה אהבה.  לכן כשהקדימו יעקב בצידה, אבדה אהבה. אבל רבקה אוהבת את יעקב בלי טעם ונתקיימה האהבה לעד

וכן אהבת המקום ב״ה לבני ישראל ג״כ אהבה שאינה תלויה בדבר, אף לא במעשיהם. רק בחר לו חלק ה׳ עמו.

יראה מאהבה שאינה תלויה בדבר היא יראת אמת , ויעקב הרי חיפש את האמת שנאמר תן אמת ליעקב.

על יעקב לא נאמר שאהב את ה׳.  וגם לא שירא מה׳.  הוא אהב את רחל מטבעה, כפי שרבקה אהבה אותו מטבעו, וזו אהבת אמת.  וכן אהב את לאה משום שילדה לו את בניה, כלומר אהבה שתלוי ה בדבר. ומכאן תיקון  רחל ותיקון לאה הקשורות לספירת יעקב- ישראל.

תרלד

יראה שבאה מכוח האהבה היא מבוררת (טהורה)  ללא תערובת שקר.

 יעקב חיפש את האמת וגם לקיים מצוות דינים שהיא חמישית של בני נח.  כל סיפורי יעקב סובבים אודות צדק חברתי ומשפט צדק. ההפך מהצדק היא שקר.

מדוע אם כן שיקר לאביו?

תרלג

עניין יעקב שלקח הברכות במרמה והוטב בעיני השם – יש ללמוד מזה כי כדי להשיג את האמת באמת רשאין לעשות על ידי מרמה. כמש״כ הוי ערום ביראה. פירש רשי זל להערים בכול מיני ערמה ליראת בוראו. כיוון שהרצון הוא לבוא להאמת אינו בכלל שקר ואדרבא זה תיקון השקר…כיוון שעל ידי השקר בא לאמת מתקן השקר.

היות ויעקב מייצג צדק ודינים, חשוב לקבוע האם מותר לשקר עבור הוצאת האמת לחוץ. יהיו רבים בין העמים שיאמר שאסור, אך התורה מתירה זאת למען השלום (להלן). הדבר מסוכן – ראה מה שטענו חסידי שבתאי צבי.

לפי זה מותר היה לשלמה לשקר לנשים  אודות הבן.

ובוודאי בעולם הזה שנקרא עולמא דשקרא היתה כוונת הקב״ה לבא לאמת עי״ז דווקא

יצר הרע והשקר נבראו כדי שנשתמש בהם להוציא אמת. כך בנוי העולם הזה

ועל ידי נקודה אמיתית שבלב אדם יוכל לעמוד נגד חבילות של שקר. כי שקר אין לו רגלים ואין לו נקודת אמת. לכן נקודה אחת מבטלת הרבה שקר, וזה שכ׳ ניצוץ אחד יוצא ושורף את עשיו.

תרנד

רמז הבארות….בזה מתעורר הדינים והקטרוגים כשהאדם רוצה להתנהג רק על פי דין , וזה מה שכ׳ ראה שאין העולם מתקיים בדין וזה שטנה (שם אחת הבארות)  שיתף עמו מידת הרחמים. ובח׳ הרחמים אמת ליעקב. היא המובחרת (רחובות) שבה מדבק האדם    לעורר רחמים משמים שיסיעו לו.

אברהם הוא איש חסד. יעקב מחפש אמת שלו בין החסד של אברהם לבין הגבורה של יצחק. בראשונה ילך אחר הגבורה נגד עשיו ולבן, אך זה יגמר כשהוא נמלט על נפשו. לעומת זאת הוא יגלה שכאשר פועל גם מצד הרחמים – במאבקו עם המלאך – הוא מנצח.

העולם נברא במידת חסד שנא׳ בחסד עולם יבנה.  לאחר החטא בגן העדן התגלה הקבה – הויה – כמידת סליחה , כאשר קרא לאדם אייכה. מידה זו מתעוררת על ידי תשובה.

אבל ביעקב מתגלית הויה כמידת רחמים. חסד אין לו קשר לדין ומשפט. לעומת זאת רחמים קשורים למשפט. לאחר הדין, מפעיל השופט מידת רחמים שממתיקה את גזר הדין.