1
שפת אמת פ׳ לך לך
אברהם, מילה ושבת
הרב יסביר את הקשר בין אברהם, שבת, ומילה
מתוך כך נלמד על ספירת החסד. להלן יראה הרב כיצד ספר בראשית כולו מלמד או יוצר את כל הזעיר אנפין
השאלה התעוררה בפ׳ נח תרלא
מדוע לא מזכרת שבת באברהם?
וזה שכ׳ באברהם שעל ידי שלא נזכר אצלו שמירת שבת ירש את הארץ במידה, ויעקב שקבע תחומין כ׳ בו נחלה בלי מיצרים ואין מובן
על נח נאמר : ״אלה תולדות נח, נח איש צדיק״ כלומר פעמיים נח, שזכה לשתי שבתות, השבת הנצחית שלעתיד לבוא, ולשבת של העולם הזה. כלומר בתיבה זכה לחיים בלי מלאך המוות, תחת שלטון מדה״ר – שנאמר ויסגור השם בעדו – זאב לא טרף את הכבש ונחש לא הקיש, ומדה״ד הביאה את המבול בחוץ. ונח שמר שבת במובן מנוחה ולא קדושה. על כך מדבר הרב שם בפרשת נח
ועל יעקב נאמר בסוכות שקבע להם תחומין, כלומר שמר שבת קודש.
יוצא שאצל נח ויעקב מזכרת שמירת שבת , בעוד שאצל אברהם לא נשכרת השבת.
הרב הביא את השאלה בפ׳ נח ועתה בלך לך הוא יענה עליה
מעמדו של אברהם בבריאה
תרלז
הרמבן הקשה למה לא נזכר מקודם בפ׳ צדקת אברהם אע״ה רק לך לך, ונראה כי בעבור אברהם אע״ה היה קיום כל העולם כמאמר בהבראם אותיות אברהם, לכן לא שייך לתלות הדבר בזכות מעשיו כי ודאי קיום העולם הוא הקב״ה רק שזכה אאע״ה להיות הגורם , אע״פ כן הכול מעזרת הבורא ית׳
בס׳ הבריאה השני כתוב
אלה תולדות השמים והארץ בהבראם
ביום עשות יהו״ה אלוקים ארץ ושמים
כלומר במקום הס׳ הראשון
אלוקים א-ב-ג-ד-ה-ו-יה/וה שבת
בא הס׳ השני –
יהו״ה אלוקים בהבראם א-ב-ג-ד-ה-ו-יה/וה
……………….אברהם
מעמדו של אברהם בבריאה בשורה אחת עם הכרובים הויה אלוקים מורה שהוא שם לא בזכות שעשה מעשי חסד אלא מתוך שכך נברא. במקום אחר אומר הרב שאברהם היה אמור להיברא ראשון במקום אדם. ולכן לא נזכר בו שום זכות קודמת כאשר אמר לו ה׳ לך לך, ובכך ענה הרב על קושיית הרמב״ן.
אברהם גם היה קשור לחסד דרך האותיות יוד והא
תרנז ״ואיתא שהקב״ה נתן לאברהם אבינו ע״ה אות יוד במילה, ואות ה׳ בשמו והוא מה שכ׳ כי בי-ה צור וכו׳. ב׳ עולמות עוה״ז בהא ועוה״ב ביוד. ״
כפי שראינו במנחות רבי יהודה אומר אל תקראה בי-ה צור עולמים אלא צייר עולמים, ב׳ עולמים. ה-הא האחרונה פונה לששת הימים , והיוד פונה אחורה לעוה״ב. אברהם קיבל את הא האחרונה לשמו, ואת היוד במילה. כך שהוא קשור לחסד בחוזקה
מכאן שאברהם עשה מעשי חסד – כמו אשל אברהם- לא מתוך מצווה אלא משום שכך היה בנוי. ולכן אין לו צורך לעשות מצוות כדי שהקב״ה יפנה אליו, ובזה ענינו לרמב״ן.
מעמד אברהם כלפי השבת
בשלב זה של הבריאה אברהם עומד כביכול בשורה אחת עם חסד כלומר עם השבת.
שבת/ יהו״ה אלוקים בהבראם א-ב-ג-ד-ה-ו-יה/וה שבת
אברהם נוצר לעמוד בשורה. אחת עם השבת, עם חסד, ולא היה זקוק לעשות מעשי חסד כדי להגיע למעמדו. הוא שתל אשל – אכילה שתיה ולינה – מתוך שהיה אברהם. ולכן אין בו זכות להיות בשורה אחת עם השבת
חסד גבורה
יהו״ה אלוקים
אברהם יצחק
ממשיך הרב:
תרנז: ״והנה ב׳ עולמות אלו הן בח׳ תורה שבכתב ותורה שבעל פה, כי הרשימה בגוף במילה היא כמו תורה שבכ׳ שהיא חקוקה ואין בה השתנות, וכך היא תורה שבע״פ
ברוך אברהם לא-ל עליון
קונה שמים וארץ
אבל אברהם הכיר בעצמו בבעל הבירה שהוא לא רק ברא את העולם אלא קנה אותו בזכות היוצר. לכן לימד את מלכי צדק שבירך את אברהם בשם א-ל עליון קונה שמים והארץ, שהכול שלו.
מיהו א-ל עליון?ם
בברכה להניח תפילין של ראש אנו אומרים
מחכמתך א-ל עליון תאציל עלי
ומבינתך תבינני
ובחסדך תגדיל עלי
כלומר א-ל עליון הוא מעל חוכמה ובינה
ונקבל קשר לחסד של אברהם
א-ל עליון
חכמה
בינה
שבת – חסד. גבורה
אברהם
לכן השבת מקבלת אור מהשלוש העליונות (תרנח)
ביטול עצמי ואדנות
בנוסף, מדגיש הרב, אברהם ביטל עצמו כלומר קיבל אדנות הקב״ה כפי שחזל אומרים שלא היה אדם שקרא לקב״ה אדון עד שבא אברהם. אם הקב״ה הוא קונה הכול, הרי שקנה אותי כאשר עשה אותי ולכן אני עבדו. אדנות קרובה יותר אלינו מאשר מלכות ולכן אפשר לכתוב זאת כך:
א-ל עליון
חכמה
בינה
חסד גבורה
אברהם
יעקב
מלכות
אדונ-י
בזה שאמר יהו״ה אלוקים מה תתן לי ואנוכי עפר ואפר – הציג אברהם את עצמו בתחתית כל הספירות. כך קשר את התחתון ביותר, אדנות, לעליון ביותר.
מילה בשמיני
מהי המילה אם לא חותם האדון בבשר עבדו (ספורנו)
דהיינו המילה מבטאת את הקשר בין אדנות לא-ל עליון, מהספירה התחתונה ביותר לגבוהה ביותר. וזה התהלך לפני והיה תמים, שלם, עומד מול כול המידות
ולכן המילה דוחה שבת.
אברהם חידש גם היבט מיוחד של בית הדין כאשר אמר
אדנ-י יהו״ה (ניקוד אלוקים)
מה תתן לי
ואנכי עפר ואפר
קיבל על עצמו אדנותו של הקב״ה כאשר שתי המידות עומדות אחת מאחורי השניה בהסכמה על הדין, ללא משא ומתן. גם אז – אומר אברהם- אני מתפלל שאזכה לבן.
א-ל עליון
חכמה
בינה
חסד גבורה
יהו״ה בנקוד אלוקים
אברהם
יעקב
מלכות
אדונ-י
הספירות מספרות אחת לשניה, ומכאן שמם (ס׳ הבהיר). יש דיון בין המידות על פסק הדין, וכל זמן שהן נמלכות זו בזו הן מלך. אך כאשר הן עומדות אחת מאחרי השנייה בהסכמה, המלך הפך לשליט שמבצע.
מילה פרושה הסרת העורלה, וגם חלק מהדיבור
וכנגדה ברית המעור, וברית הלשון – של ספר יצירה
המילה קושרת את אברהם מאדנות לשליט – המצב הסופי של ברית הלשון .
כי ברית הלשון היא המצב שהמידות נמלכות או דוברות זו אל זו.
ברית המעור היא הקשר בין האדנות, התחתונה, אל העליונה ביותר
כי המידות כידוע מתחלקות חמש חמש, ימין ושמאל. כשהן מספרות זו לוו הן קשורות בברית הלשון
וברית המעור הוא הקשר מעל הציר האופקי כלומר בין הספירות העליונות לתחתונות. המילה מבטאת גם את ברית המעור בצורה קיצונית
ברית הלשון קושרת תורה שבכתב לתורה שבעל פה
ומאפשרת לאמר יג מידות רחמים להשפיע חסד ולהגבירה על הגבורה (תרנח)
בסיכום למדנו על הספירה חסד
על כך שהיא קשורה לאברהם בסיפור הבריאה השני
על כך שהיא מקבלת אור (מושפעת) מג׳ העליונות. בינה היא טוב. הבורא יצר את חסד כביכול על מנת להביא טוב לעולם
3
אל עליון
חכמה
בינה
י.שבת יהו״ה אלוקים א-ב-ג-ד-ה-ו-יה/וה.
חסד. גבורה
אברהם. יצחק
יעקב