הרב צבי אבינר
יעקב, קץ הימים ובני גח
במסגרת השיעורים על נושאים שונים מספר בראשית
נדבר הפעם על אחד הפסוקים הידועים ביותר בתנך והוא אמירת יעקב לבניו לפני
מותו :
היות והקטע מסיים את ספר בראשית, אנו מצפים שיהיה בו מסר חשוב המשלים את סיפור הבריאה בפרק א׳
והיות והספר עובר על כל ששת המצוות של אדם הראשון מגן העדן, אנו מצפים לקבל כאן מסר חשוב מעל המצוות. כלומר מסר הקושר אותנו לספר הבא.
יעקב קורא לבניו ואומר: 0
האספו ואגידה לכם את אשר יקרא אתכם באחרית הימים (מט א׳ )
בעוד אזנינו פתוחות לשמע את המשך נבואתו – מי לא חפץ לשמוע מה יקרה באחרית הימים ומתי הקץ יגיע? – חוזר יעקב ואומר
הקבצו ושמעו בני יעקב אל ישראל אביכם (מט ב׳)
והוא מברך את בניו בלי להוסיף מלה על אחרית הימים. והמפרשים חולקים: האם הברכה לבנים היא חלק מהחזון לאחרית הימים?ם
רשי רואה זאת כשני דברים שונים. הוא כותב
ביקש יעקב לגלות את הקץ ונסתלקה ממנו שכינה והתחיל אומר דברים אחרים
כלומר לפנינו שני עניינים – גילוי הקץ והברכה לבנים. כך גם חושבים הרמב״ן וכמעט כל המפרשים.
נביט בפסוק. מניין לרשי – ולמדרש – שיעקב ביקש לגלות את הקץ?ם
הפסוק אומר ״את אשר יקרא אתכם באחרית הימים” – יקרא ב-א׳. אך רשי וכל המדרשים והמפרשים – אלפי ספרים ודרשות על הפסוק – קוראים זאת ״יקרה״ ב-ה׳. כלומר קץ ההיסטוריה.
על הקריאה הזאת שאיננה נכונה, בנויה כל הספרות על אחרית הימים. להלן נדבר על הקריאה הנכונה ״יקרא אתכם״.
מה יקרה לאנושות באחרית הימים? זאת כבר האחים יודעים מפרק א׳ . שם מתואר שבסוף היום השישי של הבריאה, יראה האלוקים את כל אשר עשה והנה טוב מאד. לפני האדם היה העולם רק טוב בעיני האלוקים. לאחר בריאת האדם העולם חייב לעלות ולהיות טוב מאד בעיני האלוקים – כדי שהעולם יכנס לשבת הנצחית. היחידי שיעשה זאת הוא האדם.
מה פרוש טוב מאד? האנושות תכיר לא רק באלוקים בורא הטבע אלא גם ב- יהו״ה מידת החסד והרחמים.
זאת יודעים כבר האחים. מה ניסה יעקב לחדש להם?ם
ש אלא שיעקב התכוון לומר לאחים מה יקרה להם באחרית הימים. האם יישארו כקבוצה או יתבוללו בשאר בני האדם? כיצד יגיעו לאחרית הימים?
ודבר זה נסתם ממנו.
ואולי המושג אחרית הימים כאן איננו סוף הבריאה אלא תאריך היסטורי שנוגע לישראל?ם
התלמוד מציע פירושים שונים. האם מדובר בסוף גלות מצרים? בסוף כל הגלויות? בביאת המשיח? בגוג ומגוג?
הדבר סתום.
נחזור לפסוק. רשי אומר שהקץ נעלם ממנו לפתע, כי השכינה הסתלקה ממנו . נעלבה. מדוע ? כי בדבריו נשמע כאילו הוא זה שמכתיב לעולם את מה שיקרה ושכח להזכיר את הקבה שהוא מלך העולם ומנהיג ההיסטוריה.
והרי כל הפרשיות מ – וישב עד סוף הספר מראות שמאחרי האירועים עמד הקבה שביקש להורידם מצרימה. הקבה הוא לא רק הבורא של פרק א׳ אלא מנהיג ההיסטוריה. מלך העולם. הוא זה שינהיג את האנושות.
המדרש מתאר את מה שקרה בהמשך. כאשר הבין יעקב את מה שגרם לשכינה להסתלק נסה לתקן זאת ואמר לבניו ״היש בינכם מי שאינו יודע לאן העולם הולך? אמרו לו כולם (לפי פרוש רשי של ה״שמע״)
שמע ישראל (אבינו)
ה׳ אלוקינו (עתה רק אנו מכירים בו)
ה׳ אחד (בעתיד יכירו כל האומות ב-יהו״ה )
כאן השמע מתפרש באופן היסטורי.
כלומר אנו מכירים בחזון שהאנושות תכיר בהשם אחד
כאשר שמע זאת יעקב, נרגע והפך פניו אל הקיר ואמר בלחש :
ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד
כלומר השם הוא מנהיג ההיסטוריה
וגם אנו מוסיפים זאת בלחש בקריאת שמע.
יקרא אתכם
כל זה בנוי על הקריאה הלא נכונה של המלים שאמר יעקב
״את אשר יקרא אתכם באחרית הימים’
שאין לה כל קשר ל-יקרה, לזמן קץ הימים.
מה פרוש יקרא אתכם? קשה להסביר.
ולכן תשעים ותשע אחוז מהמפרשים והמדרשים הולכים בדרך זו – יקרה.
אבל אפשר לקרא את הפסוק כך
עכשיו אני קורא אתכם,ם
האספו ואגידה לכם מי יקרא לכם במקומי
ועדיין הדבר סתום
אבל הזוהר הקדוש מבין שלקרוא בשם ה׳ היא תפילה
כך למשל הפסוק ״אז הוחל לקרא בשם ה׳״ – פרושו שבזמן אנוש הוחל להתפלל אל יהו״ה ולקרא בשמו (ראב״ע שם).
הזוהר מביא דוגמאות שונות:
ויקראו אל האלוקים – אנשי נינווה
קראתי בצרה לי אל ה׳ – תהילים
והסיפור כאן נראה כך:
יעקב ביקש לברך את בניו, למסור להם את ברכת אברהם שקיבל מיצחק. לאברם נאמר
לך לך אל הארץ אשר אראך ואעשך לגוי גדול
ואברך את מברכיך, ואגדלה שמך והיה ברכה
ואברכה מברכיך ומקלליך אאור
ונברכו בך כל משפחות האדמה
ברכה היא שפע טוב מעל המצופה מהטבע.
ה׳ הוא מקור הברכות, והוא נתן את מפתח הברכות לאברהם ולזרעו עד עולם , וכל משפחות האדמה, כל שבעים האומות של בני נח, יתברכו דרך אברהם
עכשיו לפני מותו קורא יעקב לבניו ומבקש למסור להם את המפתח לברכות. כשם שהוא קיבל מיצחק.
אבל השכינה נעלבה והסתלקה ממנו. מדוע?
ה׳ שואל: מדוע קראת להם ולא לי – אומר המדרש – הרי אני מקור הברכות?
הרי הברכות שלך לבניך לא יתקיימו אוטומטית, אלא עליהם לקרא לי, להתפלל אלי, ואני יענה להם ואביא הברכות לעולם – עקב תפילתם, כפי שהבטחתי לאברהם
יעקב חשב שהשכינה הסתלקה משום שאולי אחד או כמה מבניו אינם ראויים לקבל הברכה, כמו ישמעאל ועשיו.
לכן פנה אליהם – היש מי מכם שלא מאמין בהשם?
ואז ענו לו הבנים כאחד:
שמע ישראל (אבינו)
השם אלוקינו – שתי המידות
השם אחד
כאן השמע מתפרש באופן אמוני, רעיוני. היום אנו תחת בית הדין של הויה אלוקים, ובעתיד העולם יעבור לממלכת הויה אחד כלומר לשבת
או : שתי המידות הויה ודין הן של בורא אחד
או: בעומק הדברים גם דין וגם חסד הם השתקפות של הויה
ואז פנה אל הקיר ואמר
ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד
רק עכשיו משנחה דעתו ברך אותם את ברכת אברהם.
ולפי זה, הקריאה באחרית הימים היא ברכת הכוהנים במקדש שבמקדש שהיא ממשיכה את ברכת אברהם. הברכה אומרת
יברך השם וישמרך – שגשוג כלכלי
יאר השם פניו אליך ויחונך – הצלחה רוחנית בתורה
ישא השם פניו אליך וישם לך שלום – הצלחה פוליטית והיסטורית
אמר להם יעקב – כדי לקבל את הברכה,
האספו – תהיו כאן ביחד שעה,
היטהרו – חזרו בתשובה, השליכו כל מחשבה אלילית,
ובואו בשמחה לשמוע ולקבל את ברכת אברהם.
מכאן אומר השפת אמת שהברכות לעולם יורדות מהשמים רק בעקבות התפילה. כמו ברכת הכוהנים. לימוד תורה לא מספיק.
אבל גם הכוהנים אינם מורידים את הברכה של הקבה באופן אוטומטי. גם הם צריכים להיטהר, להתקדש, להתפלל לקבה מעומק הלב ובהתרגשות
כי השכינה אינה מקשיבה אלא למי שלבו פונה אליה
לכן הכוהנים צריכים להתרגש ולכוון הלב
מי אם כן מרגש את הכוהנים לפני הברכה?ם
והתשובה – – הלויים בשירתם ונגינתם.
ומי מרגש את הלויים לנגן ולשיר יפה ומהלב?ם
אומר הרב – ישראל שמתקבצים ובאים לעזרה כמו שבני יעקב התקבצו לשמוע את אביהם
יוצא – אומר השפת אמת – שישראל והתרגשותם הם המניע הראשו לתהליך של ירידת הברכה מהשמים
לכל פעולה, אומר הרב, קודמת מחשבה ורצון
והמחשבה מולידה דיבור
והדיבור מוליד מעשה
במקדש הכוון הוא מלמטה למעלה
הרצון שבלב ישראל
מביא את הלויים לשיר
והם מביאים את הכוהנים לעשות תפקידם – לברך את הקהל משמים
אומר הזוהר – יש גלגל מסתובב בעולם, חלקו האחד עולה מלמטה למעלה, וחלק השני יורד מלמעלה למטה. את הגלגל מניע קול התפילות והשירות שמנעמים את הקבה, קול השופר, שהוא תשובה, התפילות עולות עם ההגלגל, ומהצד השני מוריד הגלגל את הברכות משמים כמו מים שיורדים לעולם.
אנו במאה ה – 21 יכולים להשוות את התיאור לקונצרט מוזיקלי של כוכב זמר. קהל עצום מתאסף קודם לקונצרט באצטדיון שעה ארוכה, כשהאוהבים של הזמר מתרגשים מעצם המראה של ההמון .
עתה עולה התזמורת ומתחילה לנגן והקהל מתרגש עוד יותר. השלבים הללו הם חלק חשוב מהצלחת הערב
והנה הגיע הזמן לזמר להופיע. הוא מציץ מאחרי הקלעים ומתלהב בעצמו למראה הקהל העצום והמשולהב. לבו מלא אהבה ורגש.
הוא מחליט לתת בערב הזה לתת לקהל הזה את את ההופעה הטובה ביותר מכל ימיו. וכאשר הוא עולה על הבמה הקהל מתרגש עוד יותר, מעתה והוא והקהל מהווים גוש אחד מלוכד בקסם של השירה
כך היה במקדש. הקהל התאסף בבוקר בבוקר בהתרגשות. טיהר את עצמו,.
ואז שמע את שירת הלויים, שהם עצמם מתרגשים למראה הקהל .
עתה מתחיל טכס הקורבנות והתפילה.
הכוהנים מדליקים שתי נירות במנורה ואחר כך חמש נירות . ולמה הפרידו? לרגש את הקהל, אומר התלמוד.
וכשהתפילה בשיאה, עולים הכוהנים על הדוכן
ומרימים ידיהם מעל הראש כלפי מעלה וגם כלפי הקהל.
ובברכה הם משמיעים את השם המפורש של יהו-ה בלב מלא יראה ואהבה
ושמו את שמי על בני ישראל ואני אברכם
והברכה של אברהם יורדת לכל העולם כפי שהבטיח הקבה לאברהם
ולכן אמר שלמה המלך שהבית הזה שבנה יהיה מקום תפילה לכל העמים שינהרו אליו מכל העולם. כי מכאן הם יכולים לקבל את הברכה מעל לטבע לכל העולם
כפי שהובטח לאברהם ונברכו בך כל משפחות האדמה
ועתה נבין את הנביא ישעיה והנביא מיכה שאומרים
״והיה באחרית הימים נכון יהיה הר בית ה׳ בראש ההרים
ונשא מגבעות, ונהרו אליו כל הגויים ״ (ישעיה ב׳ ב׳)
ובדומה מיכה (ד׳ א׳)
והיום שאין מקדש, כיצד יקבלו בני נח את ברכת אברהם?ם
עם ישראל הוא ממלכת כהנים, ושבעים האומות הם הקהל.
עכשיו הקהל שחשוב לרגש את הכוהנים הם קהל בני נח.
אתם יודעים את הטכסט, מכירים את התורה,
וכמו אוהבי הזמר אתם יכולים להתאסף בהתרגשות ולעורר את ישראל לברך.
כי בלי בני נח, לא תרד ברכת ה׳ לעולם- לקהל.
בלי תמיכתם של בני נח, ובלי תפילתם, לא תבוא עליהם הברכה
נחזור לפסוק שלנו. יעקב אומר התאספו ואגידה לכם את מי שיקרא לכם באחרית החמים
אומות העולם הם אלו שיקראו לישראל להתפלל משם, מארץ ישראל, ולברך משם את כל העולם.
פרוש אחר יותר טוב – אתם תקראו להשם יחד עם ישראל, וכך תתקדם האנושות כולה לקראת השבת הנצחית
השיעור מקדש לזק׳ סנדרס מטנסי שהרעיון הזה של תפקיד בני נח כלפי ישראל היה מרכזי בחייו והנחה אותו בדרכו
אליך גויים יבואו מכנפי ארץ ויאמרו אך שקר נחלו אבותינו הבל ואין בם מועיל. חטאת יהודה כתובה בעט ברזל
אמק זק יש כאן שני שלבים. אחת עזיבת האלילות, והשנייה עזרה ליהודה שלא יחטא, שלא יתייאש, שימשיך בדרכו עבור כל העמים