עבודה זרה -4: מה מהווה טוב בעיני האלוקים

 

© 2017 by Rabbi Zvi Aviner

Noahidesevencommandments.com
Genesis-and-seven-laws-of-noah.com

 דע את הבורא, את עצמך ואת ההבדל

הרעיון שהבורא אלוקים הוא שופט  נובע מהשם עצמו, אלוקים, וכן מהעובדה  שמדי יום ביומו הוא שפט את היום בסופו וקבע שהוא טוב. (ביום השני לא שפט כלל אך ביום השלישי והשישי שפט פעמים: פעם אחת באמצע היום ופעם שניה בסופו). .  פסק דין טוב פרושו שאפשר גם שיהיה  לא טוב

אם נשתמש בדימויו של אלוקים כבנאי של בניין גבוה שש קימות, הרי שהבנאי בא בסוף היום ולקומה האחרונה שבנה לבדוק אם היא “טובה”, או חזקה בעיניו.

והיות ואלוקים  פועל לפי צדק מחלט ללא רחמים אפשר לאמר שאם פסק הדין הוא “טוב” היום ישאר ויהיה בסיס ליום הבא או לקומה הבאה  לעומת זאת אם חלילה יהיה הפסק “לוא טוב” אלוקים ישמיד אותו ויבנה אותו מחדש.

השאלה היא לכן מה מהווה טוב בעיניו? הדבר חשוב  לנו כי גם אנו בני האדם נתונים במשפט הזה של  אלוקים.  מה  עלינו לעשות כדי להיות טובים בעיניו, וממה עלינו להמנע מלעשות כדי  שלא נחשב  לא טובים בעיניו? 0

 

 

  1 מה טוב בעיניו

  המסורת מציעה מספר פרושים למה שנקרא טוב בעיני אלוקים. הם חשובים להבנת סיפור הבריאה וכן להבנת משפט האדם לפי התורה. כך

 

     1 טוב  פרושו נחת רוח

 לפי הפשט טוב פרושו הרגשה טובה. אלוקים הרגיש טוב והיה מרוצה. מכאן הרעיון הקבליסטי שמקור כל הבריאיה היה הרצום הקדמון של הקבה להרגיש נחת רוח מהבריאה כחומר מברואיו, בני האדם

.

  • 2 טוב פרושו נשמע לפקודה

היות ואלוקים ברא על פי פקודות, כמו יהי אור, הרי ש”טוב” בעיניו פרושו   שהפקודה התמלאה בדיוק נמרץ, שהיום האחרון שבדק  אכן מילא את הפקודות.  למשל הקבלה אומרת שהעצים לא נשמעו לפקודת הבורא שכן נאמר להם “זרע פרי למנהו” אך העצים התעטפו  גם בקליפה. הבורא החליט להשאירה ולא להעניש את העצים. מכאן הרעיון שמרידה בקב”ה היא ביטוי של ה”קליפה”.

0

  3 טוב פרושו זכאי בדין 

כאשר אלוקים יושב בדין הוא מוצא את הנאשם זכאי כלומר “טוב” או חייב שהוא לא טוב.  המונח איפא קשור לפסק הדין

.

 4 טוב פרושו בריא, עמיד

כשאם משה  ראתה את הילד כי הוא טוב, כלומר בריא ושלם, שמה אותו בתיבה.

כך גם הבנאי אלוקים, כשהוא בודק את היום שעבר או את הקומה האחרונה שהקים הוא מוצא שהיא טוב, כלומר עמידה

.

5 טוב פרושו חזק

 פרוש זה שייך לתפיסת הבורא כבנאי. קומה החזקה מספיק לשמש בסיס לקומה חדשה  מעליה היא טובה.   כך יש סדר הגיוני בבריאה : 0

האור והמים ביום הראשון הם טובים כי הם משמשים בסיס ליום הבא, השני שבו העולם התמלא מים

 היבשה שהופיעה לראשונה ביום השלישי היא טובה משום ששימשה בסיס לצמחים לאחר מכן באותו יום

המאורות שנראו בשמים בסדרם  ביום הרביעי הם “טובים” כי אפשרו את עונות השנה ועודדו את יצירת הדגים במים ביום החמישי.

והדגים במים הם “טובים” כי אפשרו את העופות שבאו  לאחר מכן  לצודם

והעופות הם טובים כי הם בסיס להופעת  התנינים לאחריהם

והבהמות של יום השישי טובים כי הם בסיס לחיות הטורפות שלאחיהן

וכל אלו טובים כי הם מהוים בסיס להופעת היצורים החברתיים כמו הדבורה והנמלה והעכביש.

וכל אלו טובים הי הם בסיס להפעת האדם ביום השישי

 

 6  טוב פרושו מתאים לתכנית

אם אלוקים הוא בנאי, הרי טוב פרושו שהיום שעבר נמצא  מתאים לתככנית העל  שהיתה לאדריכל.  מכאן שהעולם נברא לפי תכנית על ש”נכתבה” מראש. קומה שלא מתאימה יותר תעלם, או תמחק, בעוד שקומה שתואמת את התכנית תשאר עומדת

 

7 טוב פרושו יפה 

הבורא הוא  אסטטי.  העולם הוא מעשה אומנות.  לכן הבורא הוא “צייר-אמן” ” (אמונתו של אברהם) 0

 

  2: משפט כל יצור תלוי במקומו בסולם הבריאה

 

לפי האמור לעיל משפטו של כל יום וכל יצור תלוי במקומו  על סולם הבריאה. היוצא מכל זה שמשפטו של האדם תלוי במקומו כלומר במעבר בין יום השישי לשבת. האדם הוא טוב בעיני האלוקים אם נמצא תומך ביום  הבא שהוא השבת. יש ןפנינו ההגדרה הראשונה והחשובה ביותר של משפטנו עלי אדמות

 

***

Select the best answer

(1) ELoKiM said at the end of the second Day ‘that it was good’ (a) true (b) false (c) He said that Adam was good (d) He said that the Day wasn’t good

(2) Usually ELoKiM passed His judgment (a) at the middle of the Day (b) at the end of the Day (c) At Midnight (d) At Dawn

(3) Being good in ELoKiM’s eyes means (a) He was pleased (b) being viable (c) being strong to support another Day (d) all the above

(4) Light of the First Day was ‘good’ because (a) ELoKiM did not wish to sit in darkness (b) light supports grass, shrubs, and trees (c) light supports the Beginning (d) Light came before ELoKiM

(5) ELoKiM will Judge Man at the end of (a) the First Day (b) the Third day (c) the Sixth Day (d) the Sabbath

(6) ELoKiM deemed a Day as ‘good’ if (a) the Day fits His Master Plan (b) the creatures in it comply with His Laws (c) the creatures in it gave Him a Good Feeling (d) all the above

(7) If a creature is deemed not good, it would be (a) given another chance by Mercy (b) it would be forgiven and allowed to enter the next Day (c) it would be eliminated (d) it would survive despite of ELoHiM’s wrath

(8) Adam needs to be (a) good (b) neutral (c) slightly good (d) very good

(9) ELoKiM, the Builder of a Six Floor Building (a) judges every floor (b) didn’t leave a Floors unchecked (c) wants every Floor to support another on top (d) all the above

(10) if Adam is deemed good, would this be (a) enough to survive (b) enough to excel (c) enough to see the next Day (d) not enough to survive ELoKiM’s harsh scrutiny

 

***

Read also: “Genesis Vs. Science, Can They Match?” By Zvi Aviner, at www.smashwords.com

END OF TORAH CLASS IDOLATRY  4

Top of Form

Bottom of Form

Top of Form

Search

Bottom of Form

Log Out