שפת  אמת פרשת בלק

הרב דר צבי אבינר

 הקדמה שתקל על קריאת דברי הרב

בלק  העלה ג׳ טענות לגבי ישראל

 

1    הן עם יצא ממצרים – הם ״עם״ ללא שם, עבדים שיצאו ממצרים.  אינם   צאצאי אברהם יצחק ויעקב כפי שהם טוענים ולכן אין להם זכות להיות כאן.  במשך מאות שנים נשיהם נוצלו על ידי אדוניהם המצרים.

  1. הנה כסה את עין הארץ – הם סותמים את עינו של הקבה – עין המביטה לארץ ומשגיחה עליה. אמונתם פגומה. אין להם זכות להתלות באבות ואימהות ולדרוש לרשת את הארץ בשם הקבה הנה עבדו את  העגל  ומיררו את חיי משה במשך שנים.

3 כלחוך השור את ירק השדה – אין להם חברה מסודרת

 

בלעם תאר זאת כעץ. בלק טען כנגד השורשים – פריונם, כנגד אמונתם – גזע העץ  וכנגד החברה שלהם – נוף העץ.  הפרי של העץ שהם רוצים לשתל בארץ הוא רקוב ויאכל את כל העמים מסביב

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                  .                       ראש הפעור

נוף ופירות

 

אמונה                                                 שדה צופים

 

שורשים.

                                                                           במות בעל

השפת אמת מתעכב על הביטוי כסה את עין הארץ.

תרל”ג

 

כסה את עין הארץ כו’ י”ל ב’ פירושים שבנ”י מכסין השגחה החיצוניות בגשמיות. רק להיות ניכר חיות הפנימיות בכל דבר. וכאשר בנ”י יצאו ממצרים האירו פני תבל עד שנתגלה הקדושה בכל מקום עד שגם האומות ראו שלא בטובתם כמ”ש וירא בלק. וחרה להם ע”ז 

חרה לבלק שישראל מכסים על הקדושה שהתגלתה לעולם ביציאת מצרים.  הרי הם שואפים להיות חברים במשפחת העמים!

תרל”ה

במדרש וירא בלק נוח לרשעים להיות סומין שראייתם מביא רעה לעולם  

החשיפה של התורה לגוים – שאינם מוכנים לכך – גורמת להם רעה. למשל הולדת הנצרות והאסלם

  האמיתיות כמ”ש תמיד עיני ה’ אלקיך בה כו’. ומצינו שיוסף הגין שלא יביט עשו ברחל והוא כענין הנ”ל ב

 

 

 

 

 

 

 

תרל”ט

 

כי יש לבנ”י ב’ מדריגות. בבחי’ עליונה חלק ה’ ממש. ויש להם ג”כ חלק בכלל האומות וחלק הזה רצו ליטול מהם. ע”י ראיות הארת הקדושה כנ”ל הי’ כקוצים בעיניהם. והוא עדות לבנ”י כי יפה המה עושים בהסתרת הקדושה. נחזור לדברינו כי הכעס שלהם הי’ על אותו החלק לכן אמר אפס קצהו תראה כו’.

 

 

על מה חלק בלק שהיה חכום?

יש לבני ישראל ב׳ רמות: מלכות ככל העמים  ומלכות השם.  היות והם מכסים מהאומות את יסודות מלכות השם, אין הם זכאים להמשיך ולהיות עם ככל העמים כי אין הם משתפים את כולם.

 …. הגם כי נראה תהלוכות שלהם בין האומות מ”מ לבדד ישכון ובגוים לא יתחשב כי זה הי’ עיקר תמהון של בלק כיון שמתערבין בשבעים אומות איך הם מתעלמים לפעמים.

והתירוץ ה’ אלקיו עמו ותרועת מלך. ג”כ ב’ בחי’. אלקות שלמעלה מהטבע ותרועת מלך הנהגה תחתונה

הקב״ה המדבר דרך פי בלעם, אומר שהדבר אפשרי- להיות עם וממלכה ככל העמים וגם ממלכת כהנים וגוי קדוש.  ה׳  אלוקיו עמו – כדרגה העליונה, ותרועת מלך בו – כדרגה הנמוכה של מלכות.

והנה הרב החרדי מדבר באמצע המאה התשע עשרה  על כך שישראל זכאית להקים מלכות ומדינה ככל העמים וגם להיות גוי קדוש באותו הזמן.  בלק לא חלק על החלק הגבוה שבישראל אלא דווקא על החלק התחתון המלכות הרגילה.  הרב מכיר במשפט הסנהדרין מול משפט מלך כפי שיאמר הרב קוק זצל